Klatovské nádraží oslaví padesátiny  - z archivu autora        ( 4. 8. 2009 )

 
Klatovy - Když spojenecké bombardéry srovnaly v dubnu 1945 budovu starého klatovského nádraží se zemí, trvalo dlouhých čtrnáct let, než byla postavena nová výpravní budova.  
 
 

„Pamatuji se, že jsme na vlak čekávali v takové provizorní dřevěné boudě, která tam stála strašně dlouho,“ řekl Deníku Jan Kreidl z Klatov. K nádraží dlouho nevedla ani pořádná silnice. „Tady okolo dříve nebyla žádná zástavba, jen pole a sady. A pamatuju si, jak ještě v padesátých letech tábořili v rokli opodál nádraží kočovní cikáni,“ dodává Kreidl.

Teprve v roce 1959 vyrostla opodál zničeného nádraží nová, monumentální budova tehdejších ČSD. Pro zajímavost, trosky rozbombardovaného dopravního uzlu a vagonů by prý ještě dnes bylo možno nalézt pod parkovištěm před budovou. Oběti neštěstí připomíná pamětní deska v hale.

Architektem nové budovy byl Josef Danda, který od padesátých let po více než 30 roků vedl odbor architektury a pozemních staveb v dopravní projekci. Tento muž stavěl již ve třicátých a čtyřicátých letech, po válce pak mezi jeho díla patří kromě klatovského nádraží i nádražní budova v Třinci, Lovosicích, Pardubicích a Chebu. 

Přízemí je dnes téměř opuštěno

V nádražní hale dříve fungovala restaurace a výčep, dnes je kromě kadeřnictví většina prostor přiléhajících k mohutné hale nevyužita. „Je to krásná budova, ale na tak malé město jako Klatovy trošku veliká. Určitě by měla být zrekonstruována, vždyť třeba i ty malby na stěnách jsou i přes svou dobovou tendenčnost krásné a jsou už vlastně památkou,“ pokračuje pamětník Jan Kreidl.

„Jenže když tady večer čekáte na vlak, nemáte kam jít. Restaurace ani výčep nefungují, jste v podstatě na kraji města a okolo budovy postávají různé existence, bezdomovci a opilci. Člověk se tady necítí dobře, zvlášť když už na nádraží není ani policejní služebna. Ti lidé jsou hluční, mnohdy cestující obtěžují a rozhodně nepřidávají nádraží na kráse,“ dodává hořce Kreidl.

Zatím se neví, co s nádražím bude

Mnohá česká nádraží procházejí v současnosti revitalizací, kdy se z jejich hal stávají multifunční prostory s obchody, restauracemi a službami. „Myslím, že problém je v dalším a dalším štěpení Českých drah na různé společnosti. Pak levá ruka neví, co dělá ta pravá,“ uzavírá Kreidl.


lZdroj: https://klatovsky.denik.cz/zpravy_region/klatovske-nadrazi-oslavi-padesatiny20090804.html