Preventivní systém podle Svatého Jana Bosca

 

PREVENTIVNÍ SYSTÉM – METODOLOGIE

 

ZÁKLAD

 

 Základním inspiračním zdrojem je život Dona Boska

 Preventivní systém je opakem systému represivního ( „staré Rakousko“, rákoska atd. )

 

Nikoli opak, tvrdí někteří odborníci, jde pouze o odlišnost a pedagog či vychovatel by měl uplatňovat kombinaci obojího, a to v poměru 30 % : 70 % ( R : P ).

 

 Represivní – přesná pravidla a povinnosti

 Preventivní – motivace a důvěra

 Základem je výchovný vztah

 Cílem je celostní rozvoj ( rovina tělesná, duševní, sociální, duchovní – tedy jakýsi „ 4 D člověk“ ) 

 

VÝCHOVNÝ VZTAH

 

 Víra v dobré jádro každého člověka

 Založeno na otevřených vztazích a výchově svědomí ( nastavit klientovi morálního „autopilota“ a nepilotovat ho zvnějšku … )

 Realizováno skrze osoby konkrétních lidí ( osobní vztah mezi klientem a sociálním pracovníkem )

 Společná práce ( zaměstnanci, externisté, dobrovolníci … )   

 

PILÍŘE

 

 Rozum – výchova je systematicky promýšlený proces; je založena na dialogu vychovatele a mladého člověka.

 Náboženství, víra – nedílná součást tohoto systému, zachycuje primárně vztah mladého člověka k Bohu a křesťanské hodnoty.

 Laskavost – ta primárně znamená chtít dobro pro druhého člověka; pomáhá nastavit otevřený vztah mezi vychovatelem a mladým člověkem, pomáhá přistupovat k mladým pozitivně; v tomto systému je synonymem trpělivosti. 

 

KRITÉRIA

 

 Domov – rodinná atmosféra, přijetí, spoluodpovědnost za sdílený prostor a podíl na programové nabídce. 

 Škola – prostor pro formální i neformální vzdělávání, rozvoj zájmů, ale také navazování vztahů. 

 Farnost – prostor pro spirituální rozvoj ( primárně setkání s radostně prožívaným evangeliem ), hledání otázek po smyslu, přesahu apod. 

 Hřiště – místo setkávání, radosti, prostor pro aktivity.  

 

CHARAKTERISTIKA

 

 Rodinnost – prostředí bezpečí, osobní vztahy, pocit přijetí, přívětivá atmosféra.

 Asistence – aktivní přítomnost vychovatele, podpora individuality a úcta k osobě mladého, partnerské a pozorné jednání s mládeží.

 Věrohodnost – vychovatel nevychovává pouze tím, co říká, ale především tím, jaký sám je, jak prožívá své vlastní životní přesvědčení.

 Optimismus – příjemná atmosféra, radostné sdílení.

 Spirituální rozměr – čas pro rozjímání, meditaci, modlitbu.

 Dobrá spolupráce – mezi salesiány, zaměstnanci a každým, kdo přispívá k naplnění preventivního systému.

 

Práce s duchovním rozměrem

 

1. Pomoc při zodpovídání základních transcendentálních otázek po smyslu života a světa, odkrývání duchovní roviny člověka.

2. Zájemcům o křesťanskou víru poskytovat vhled do základních otázek a prožitku evangelia.

3. Věřícím návštěvníkům umožňovat účast na křesťanském životě a podporovat je v jejich víře. 

 

Inspirace Dona Boska

 

 Důvěřoval mladým lidem

 Posiloval jejich sebedůvěru, sebevědomí

 Nesoudil a neodsuzoval

 Dával a nacházel možnosti

 Potvrzoval důstojnost

 Odmítal etikety a většinový názor

 Byl inspirativním vzorem

 Motivoval mladé, že mohou svou situaci změnit

 

Domácí úkol:

 

Zamyslete se na nad užíváním preventivního systému ve vaší praxi – jak o něm přemýšlíte, jak se vám daří uplatňovat, jak zapojujete do vašich metodik, kde cítíte rezervy v jeho používání, případně jeho vlastní slabiny; pokuste se definovat některé inspirační zdroje, které vám pomáhají ve vaší praxi a jsou osvědčené, pokud půjde, definujte příklady dobré praxe.

Nemusíte vymýšlet nic geniálního, spíše se zamyslet nad současnou praxí.

 

Cíl domácího úkolu:

  • Soubor konkrétních bodů z používání preventivního systému
  • Přehled využívání prvků preventivního systému na našem středisku
  • Inspirace pro kolegy z jiných sekcí ( i THP, někteří jsou zapojeni do přímé práce )
  • Inspirace pro nové kolegy v přímé práci

 

 

Inspirace Dona Boska

 

Důvěřoval mladým – spoluzodpovědnost klienta např. při společných aktivitách, povzbuzování k samostatnosti při vědomí určitých povinností a případných možných sankcích 

Posiloval jejich sebedůvěru, sebevědomí – umět pochválit, pozitivně motivovat klienta a neshazovat ho, neztrapňovat ani ve chvíli, kdy je jeho chování či postoj k problému „za hranou“.

Nesoudil a neodsuzoval – brát klienta takového jaký je, nenálepkovat ho předem, nemít předsudky v žádné klientově situaci ( nebo se alespoň chovat profesionálně a nedávat je najevo )

Dával a nacházel možnosti – netlačit klienta do nějakého konkrétního řešení, spíše mu předestřít spektrum možností řešení a být tak jeho průvodcem v problému tak, aby sám dokázal nakročit k řešení, které pro něho bude optimální

Potvrzoval důstojnost  - vždy jednat s klientem jako se sebou rovným, nikoli podle modelu „vševědoucí učitel – hloupý žák“. A nebo ještě hůře: „vychovatel – převychovávaný asociál“.

Odmítal etikety a většinový názor – nehledět na úzus a poptávku ve většinové společnosti, vcítit se do klienta ( při zachování svých vlastních hranic ) a motivů jeho chování či jednání

Byl inspirativním vzorem – dávat k dispozici vlastní osobnost při vědomí profesionálních mantinelů, umět v pravou chvíli vstupovat do problému ( viz situační intervence ) a pozitivně nenásilnou formou klientovi předestřít svůj pohled na věc

Motivoval mladé, že mohou svou situaci změnit – nelámat nad klienty hůl, vždy jim být průvodcem v tom, jak se každá situace dá pozitivně vyřešit a že i v každé na pohled špatné věci se dá najít mnoho dobrého …

 

3 pilíře Salesiánského přístupu:  ROZUM, LASKAVOST, VÍRA

 

 

Zdroj: Salesiáni Dona Bosca