Preventivní systém podle Svatého Jana Bosca
PREVENTIVNÍ SYSTÉM – METODOLOGIE
ZÁKLAD
Základním inspiračním zdrojem je život Dona Boska
Preventivní systém je opakem systému represivního ( „staré Rakousko“, rákoska atd. )
Nikoli opak, tvrdí někteří odborníci, jde pouze o odlišnost a pedagog či vychovatel by měl uplatňovat kombinaci obojího, a to v poměru 30 % : 70 % ( R : P ).
Represivní – přesná pravidla a povinnosti
Preventivní – motivace a důvěra
Základem je výchovný vztah
Cílem je celostní rozvoj ( rovina tělesná, duševní, sociální, duchovní – tedy jakýsi „ 4 D člověk“ )
VÝCHOVNÝ VZTAH
Víra v dobré jádro každého člověka
Založeno na otevřených vztazích a výchově svědomí ( nastavit klientovi morálního „autopilota“ a nepilotovat ho zvnějšku … )
Realizováno skrze osoby konkrétních lidí ( osobní vztah mezi klientem a sociálním pracovníkem )
Společná práce ( zaměstnanci, externisté, dobrovolníci … )
PILÍŘE
Rozum – výchova je systematicky promýšlený proces; je založena na dialogu vychovatele a mladého člověka.
Náboženství, víra – nedílná součást tohoto systému, zachycuje primárně vztah mladého člověka k Bohu a křesťanské hodnoty.
Laskavost – ta primárně znamená chtít dobro pro druhého člověka; pomáhá nastavit otevřený vztah mezi vychovatelem a mladým člověkem, pomáhá přistupovat k mladým pozitivně; v tomto systému je synonymem trpělivosti.
KRITÉRIA
Domov – rodinná atmosféra, přijetí, spoluodpovědnost za sdílený prostor a podíl na programové nabídce.
Škola – prostor pro formální i neformální vzdělávání, rozvoj zájmů, ale také navazování vztahů.
Farnost – prostor pro spirituální rozvoj ( primárně setkání s radostně prožívaným evangeliem ), hledání otázek po smyslu, přesahu apod.
Hřiště – místo setkávání, radosti, prostor pro aktivity.
CHARAKTERISTIKA
Rodinnost – prostředí bezpečí, osobní vztahy, pocit přijetí, přívětivá atmosféra.
Asistence – aktivní přítomnost vychovatele, podpora individuality a úcta k osobě mladého, partnerské a pozorné jednání s mládeží.
Věrohodnost – vychovatel nevychovává pouze tím, co říká, ale především tím, jaký sám je, jak prožívá své vlastní životní přesvědčení.
Optimismus – příjemná atmosféra, radostné sdílení.
Spirituální rozměr – čas pro rozjímání, meditaci, modlitbu.
Dobrá spolupráce – mezi salesiány, zaměstnanci a každým, kdo přispívá k naplnění preventivního systému.
Práce s duchovním rozměrem
1. Pomoc při zodpovídání základních transcendentálních otázek po smyslu života a světa, odkrývání duchovní roviny člověka.
2. Zájemcům o křesťanskou víru poskytovat vhled do základních otázek a prožitku evangelia.
3. Věřícím návštěvníkům umožňovat účast na křesťanském životě a podporovat je v jejich víře.
Inspirace Dona Boska
Důvěřoval mladým lidem
Posiloval jejich sebedůvěru, sebevědomí
Nesoudil a neodsuzoval
Dával a nacházel možnosti
Potvrzoval důstojnost
Odmítal etikety a většinový názor
Byl inspirativním vzorem
Motivoval mladé, že mohou svou situaci změnit
Domácí úkol:
Zamyslete se na nad užíváním preventivního systému ve vaší praxi – jak o něm přemýšlíte, jak se vám daří uplatňovat, jak zapojujete do vašich metodik, kde cítíte rezervy v jeho používání, případně jeho vlastní slabiny; pokuste se definovat některé inspirační zdroje, které vám pomáhají ve vaší praxi a jsou osvědčené, pokud půjde, definujte příklady dobré praxe.
Nemusíte vymýšlet nic geniálního, spíše se zamyslet nad současnou praxí.
Cíl domácího úkolu:
- Soubor konkrétních bodů z používání preventivního systému
- Přehled využívání prvků preventivního systému na našem středisku
- Inspirace pro kolegy z jiných sekcí ( i THP, někteří jsou zapojeni do přímé práce )
- Inspirace pro nové kolegy v přímé práci
Inspirace Dona Boska
Důvěřoval mladým – spoluzodpovědnost klienta např. při společných aktivitách, povzbuzování k samostatnosti při vědomí určitých povinností a případných možných sankcích
Posiloval jejich sebedůvěru, sebevědomí – umět pochválit, pozitivně motivovat klienta a neshazovat ho, neztrapňovat ani ve chvíli, kdy je jeho chování či postoj k problému „za hranou“.
Nesoudil a neodsuzoval – brát klienta takového jaký je, nenálepkovat ho předem, nemít předsudky v žádné klientově situaci ( nebo se alespoň chovat profesionálně a nedávat je najevo )
Dával a nacházel možnosti – netlačit klienta do nějakého konkrétního řešení, spíše mu předestřít spektrum možností řešení a být tak jeho průvodcem v problému tak, aby sám dokázal nakročit k řešení, které pro něho bude optimální
Potvrzoval důstojnost - vždy jednat s klientem jako se sebou rovným, nikoli podle modelu „vševědoucí učitel – hloupý žák“. A nebo ještě hůře: „vychovatel – převychovávaný asociál“.
Odmítal etikety a většinový názor – nehledět na úzus a poptávku ve většinové společnosti, vcítit se do klienta ( při zachování svých vlastních hranic ) a motivů jeho chování či jednání
Byl inspirativním vzorem – dávat k dispozici vlastní osobnost při vědomí profesionálních mantinelů, umět v pravou chvíli vstupovat do problému ( viz situační intervence ) a pozitivně nenásilnou formou klientovi předestřít svůj pohled na věc
Motivoval mladé, že mohou svou situaci změnit – nelámat nad klienty hůl, vždy jim být průvodcem v tom, jak se každá situace dá pozitivně vyřešit a že i v každé na pohled špatné věci se dá najít mnoho dobrého …
3 pilíře Salesiánského přístupu: ROZUM, LASKAVOST, VÍRA
Zdroj: Salesiáni Dona Bosca